FAQ - Najczęściej Zadawane Pytania
Przychodnia czynna jest od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.00 do 19.00.
Wyniki przekazywane są zgodnie ze zleceniem do gabinetu lekarza, który wystawił skierowanie i przekazywane pacjentowi w czasie kolejnej wizyty.
Wyjątkiem są wyniki badań prywatnych które pacjent może odebrać osobiście lub sprawdzić poprzez zalogowanie do systemu KS-SOLAB na stronie internetowej WZS.
Informacje o godzinach przyjęć lekarzy są ogólnodostępne dla pacjentów w Przychodni lub można uzyskać informację po połączeniu z centralą telefoniczną.
W ramach tej samej poradni pacjent ma prawo zmienić lekarza lub skorzystać z konsultacji, obowiązuje standardowa procedura zapisu.
Skierowanie do poradni specjalistycznej ważne jest do chwili jego realizacji lub traci ważność z chwilą ustania przyczyny kierowania.
Termin ważności skierowania nie jest ściśle określony, jeśli jednak skierowanie zostanie przedłożone po zbyt długim czasie od daty jego wystawienia, lekarz może podjąć decyzję o konieczności zaktualizowania informacji o stanie zdrowia pacjenta celem zweryfikowania pierwotnej przyczyny kierowania.
Od 01.01.2015 roku obowiązuje przepis, by dostarczyć oryginał skierowania do poradni specjalistycznej nie później niż w terminie 14 dni roboczych od dnia dokonania wpisu na listę oczekujących, pod rygorem skreślenia z tej listy.
W przypadku skierowań do poradni specjalistycznej lub szpitala pacjent powinien przekazać oryginał skierowania nie później niż w ciągu 14 dni roboczych od dnia rejestracji. Po tym terminie zostanie skreślony z listy oczekujących.
Skierowanie nie jest wymagane do:
- ginekologa i położnika
– dentysty
– wenerologa
– onkologa
– psychiatry
Prawo do świadczeń poza kolejnością mają:
– Zasłużeni Honorowi Dawcy Krwi
– Zasłużeni Dawcy Przeszczepu
– Inwalidzi wojenni i wojskowi
– Kombatanci oraz niektóre osoby represjonowane będące ofiarami represji wojennych i okresu powojennego, o których mowa w art. 1-4 ustawy o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego Dz. U. z 2002 r. Nr 42, poz. 371 z późn. zm.)
– Uprawnieni żołnierze lub pracownicy oraz weterani poszkodowani w zakresie leczenia urazów i chorób nabytych podczas wykonywania zadań poza granicami państwa.
Dokumentacja udostępniana jest pacjentowi, przedstawicielowi ustawowemu lub osobie upoważnionej przez pacjenta na terenie WZS w formie kopii, wyciągów lub odpisów.
Wysokość opłaty wynika z art. 28 Ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta
Skierowania nie muszą okazywać:
- inwalidzi wojenni i wojskowi, osoby represjonowane oraz kombatanci
– cywilne niewidome ofiary działań wojennych
– uprawnieni żołnierze lub pracownicy, w zakresie leczenia urazów lub chorób nabytych podczas wykonywania zadań poza granicami państwa
– weterani poszkodowani, w zakresie leczenia urazów lub chorób nabytych podczas wykonywania zadań poza granicami państwa
– osoby chore na gruźlicę
– osoby zakażone wirusem HIV
– osoby uzależnione od alkoholu, środków odurzających i substancji psychotropowych – w zakresie lecznictwa odwykowego
Wgląd do dokumentacji posiada pacjent, przedstawiciel ustawowy i osoba upoważniona przez pacjenta oraz uprawnieni pracownicy Przychodni, którzy są zobowiązani do zachowania tajemnicy służbowej wg przepisów Ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
Kolejki w rejestracji wynikają z ilość przebywających tam równocześnie pacjentów.
Sama procedura rejestracji nie jest skomplikowana i przy pomocy pań rejestratorek przebiega bardzo sprawnie i kolejka szybko zostaje rozładowana.
Pacjent będąc osobiście w Przychodni ma możliwość zmiany osoby upoważnionej do wglądu do swojej dokumentacji medycznej. Zmiana musi zostać dokonana w formie pisemnej i poświadczona własnoręcznym podpisem.
Ze względu na konieczność udzielenia odpowiedzi na wniesioną skargę wymagane jest podanie danych osoby wnoszącej. W przypadku braku takich danych skarga nie może zostać rozpatrzona.
Terminy wynikają z kilku czynników: dostępności usług refundowanych przez NFZ, grafiku lekarza specjalisty oraz kolejności zapisanych pacjentów.
Zgodnie z Ustawą z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych nie ma możliwości przekazania listy pacjentów w miejscu ogólnodostępnym dla wszystkich osób przebywających na termie przychodni ponieważ dane pacjenta takie jak: imię, nazwisko, numer pesel są przez nią prawnie chronione.
Pacjenci wchodzący bez kolejki to pacjenci uprzywilejowani, wracający do lekarza po wykonaniu wstępnych badań i niezbędna jest szybka ocena lekarza.
W najbliższym czasie planowana jest przebudowa parkingu i problem zostanie rozwiązany.
Panie są przeszkolone w systemie obsługi pacjentów i programie komputerowym obsługującym Przychodnię. Pracują z zachowaniem określonych wewnętrznie zasad i procedur zewnętrznych.
Skierowania na dalsze badania lub diagnostykę wystawiane są przez lekarza w sytuacji gdy wymagana jest dalsza diagnostyka w celu określenia jednostki chorobowej lub leczenia pacjenta. Lekarz wystawia skierowania zgodnie z posiadaną przez niego wiedzą z zakresu medycyny.
Pacjent jest informowany o przebiegu leczenia, badaniach do wykonania i orientacyjnym terminie kolejnej wizyty. Wizytę tą należy uzgodnić w rejestracji do konkretnej poradni wg standardowej procedury.
Badania EKG konieczne jest do wykonania przed każdą wizytą u lekarza kardiologa. Po otrzymaniu bieżącego (najbardziej aktualnego) wyniku pacjent udaje się do gabinetu lekarza kardiologa, który ma jasny obraz stanu pacjenta.
Badanie ECHO wykonywane jest przez lekarza który w trakcie badania ma bieżący pogląd na stan pacjenta.
Każdy przypadek pacjenta jest inny i wymaga różnego podejścia. Czas wizyty będzie inny w przypadku pacjenta kontynuującego leczenie i pacjenta który diagnostykę dopiero rozpoczyna stąd mogą wynikać opóźnienia w przyjmowaniu pacjentów.
Związane jest to zmianą czasu lekarza w ostatnim czasie. Zmiany te będą aktualizowane na bieżąco.
W części tzw. „ginekologii” są gabinety lekarzy endokrynologów, którzy posiadają dwie specjalizacje: ginekologa i endokrynologa i tam właśnie przyjmowani są pacjenci.
Jest ograniczona liczba miejsc do każdego lekarza na wyznaczenie pilnego terminu wizyty. W przypadkach uzasadnionych lekarz podejmuje decyzję do dopisaniu pacjenta.
Kasa która znajduje się na III piętrze budynku Wojewódzkiego Zespołu Specjalistycznego, ulokowana została tam ze względu na bliskość laboratorium oraz możliwość bezpośredniego dostępu poprzez wjechanie windą na to właśnie piętro.
Poszerzenie usług dodatkowych dla pacjentów na terenie Przychodni jest w trakcie realizacji.
Kolejki do laboratorium związane są z liczbą osób przychodzących na badania. Największe natężenie jest w godzinach porannych. Warto więc zapytać lekarza kierującego czy konieczne jest wykonanie ich w trybie tzw. na czczo i przyjść wtedy o dogodnej porze.
Pobieranie krwi do badań odbywa się od poniedziałku do piątku w godzinach 7.00-17.30.
Po zgłoszeniach od pacjentów sprawdzono poprawność działania centrali telefonicznej. Obecnie połączenia są odbierane na bieżąco i nie ma problemów z połączeniem. W sytuacji zajętości wszystkich linii pacjent jest informowany o oczekiwaniu na połączenie.
Rejestracji nie wymagają jedynie pacjenci, których ta rejestracja nie obejmuje (zasady wprowadzone przez Ministerstwo Zdrowia) oraz pacjentów, którzy wracają z wynikami wykonanych badań np. po wykonaniu testów alergicznych lub EKG.
Każdy pacjent ma możliwość zapisu do lekarza, kolejne terminy określane są w trakcie wizyty w zależności od sposobu dalszego leczenia i zleconych do wykonania badań diagnostycznych.
Dodatkowe skierowanie wymagane jest w sytuacji wystąpienia kolejnego schorzenia u pacjenta, innego niż w skierowaniu pierwotnym oraz gdy pacjent przerywa leczenie z nieznanych przyczyn na okres dłuższy niż 2 lata w celu ustalenia zasadności kontynuacji leczenia.
Ponieważ lekarz przyjmuje w tym samym gabinecie nie ma powodu do rozdzielania godzin przyjmowania pacjentów.
Specjalizacje wymagające asysty pań pielęgniarek mają ją oczywiście zapewnioną np. w gabinecie stomatologicznym.
Wynika to z ograniczeń systemu, ponieważ nie można rozciągnąć grafiku na pory nocne.
Pacjenci uprzywilejowani oraz pacjenci wymagający niezwłocznej konsultacji przyjmowani są poza kolejności, co czasami powoduje opóźnienia.
Przychodnia na chwilę obecną nie ma w kontrakcie z NFZ podpisanej umowy na pediatrię.
Lekarz według swojego doświadczenia ustala przebieg wizyty i tym samym czas jej trwania.
Skargę można złożyć w sekretariacie WZS
FAQ (ang. Frequently Asked Questions) – zbiory często zadawanych pytań i odpowiedzi na nie, mające na celu udzielenie danemu użytkownikowi serwisu internetowego pomocy bez konieczności angażowania do tego jakichkolwiek osób.